UE planifică suprataxe pentru mașinile electrice din China: O măsură de protecție sau o escaladare comercială?

de: Ozana Mazilu
17 09. 2024
Tesla

Uniunea Europeană a decis recent să impună taxe suplimentare timp de cinci ani asupra importurilor de mașini electrice din China, inclusiv asupra celor produse de Tesla. Bruxelles-ul intenționează să adauge o suprataxă de până la 36% pe lângă taxa de 10% deja în vigoare, într-o mișcare care reflectă tensiunile comerciale crescânde dintre UE și China. Decizia vine pe fondul presiunilor pentru protejarea industriei auto europene și al temerilor legate de represalii comerciale din partea Beijingului.

Impactul noilor taxe asupra industriei auto

Taxele vamale vor intra în vigoare și vor rămâne în aplicare până la sfârșitul lunii octombrie, timp de cinci ani, dacă vor fi aprobate de cele 27 de state membre ale UE. Aceste taxe vor înlocui taxele provizorii impuse la începutul lunii iulie, care ajungeau până la 38%. Oficialii europeni argumentează că această măsură este necesară pentru a proteja industria auto locală, care se confruntă cu o concurență acerbă din partea producătorilor chinezi. În mod special, Tesla, care are fabrici în China, va beneficia de o cotă de taxare individuală de 9% din cauza subvențiilor mai scăzute primite de marca americană.

Bruxelles-ul argumentează că ajutoarele guvernamentale acordate de Beijing pentru producția locală, în special în ceea ce privește bateriile la prețuri scăzute, creează o concurență neloială pentru producătorii europeni. În timp ce UE speră să protejeze o industrie auto europeană care angajează 14,6 milioane de persoane, unii membri ai blocului sunt împărțiți în privința acestei măsuri, temându-se de posibile represalii din partea Chinei.

Reacția Chinei și tensiunile comerciale

China a condamnat cu fermitate decizia Uniunii Europene, cerând măsuri concrete pentru a evita o escaladare a fricțiunilor comerciale. Beijingul a avertizat că aceste taxe pot duce la „consecințe negative” pentru relațiile comerciale bilaterale și a criticat măsurile ca fiind un exemplu de „protecționism” mascat. De asemenea, China a inițiat o anchetă antidumping asupra importurilor europene de carne de porc și băuturi spirtoase, ceea ce sugerează că ar putea lua măsuri suplimentare în contextul tensiunilor comerciale.

În timp ce Franța și Spania sprijină măsurile de protecție pentru industria auto europeană, Germania, Suedia și Ungaria sunt reticente din cauza importanței economice a relațiilor comerciale cu China. Industria auto germană, inclusiv mărci de renume precum Audi, BMW, Mercedes și Volkswagen, depinde într-o mare măsură de piața chineză, care reprezintă aproape 40% din vânzările mondiale ale acestor companii. Volkswagen a criticat taxele provizorii impuse în iulie, considerând că efectele negative ale deciziilor comerciale sunt mai mari decât beneficiile posibile.

Decizia Uniunii Europene de a impune suprataxe asupra mașinilor electrice chinezești subliniază complexitatea relațiilor comerciale internaționale și necesitatea de a echilibra protecția industriei locale cu riscurile de escaladare a conflictelor comerciale. Într-un climat global tot mai tensionat, această măsură reflectă preocupările Uniunii Europene legate de impactul concurenței externe asupra industriei auto interne și evidențiază provocările cu care se confruntă atât Bruxelles-ul, cât și Beijingul în gestionarea relațiilor economice internaționale.